Štěpán Hartl - česká bike nádej vo farbách SNOWBOARD ZEZULA
13. mája 2020 | 0 komentárov
V minulom roku sme sa dohodli na spolupráci so Štěpánom Hartlom, ktorý by mal byť veľkou nádejou pre úspešnú kariéru v cyklistických enduro pretekoch, čo hneď aj potvrdil.
Vyhral celú Českú Enduro Sériu juniorov do devätnásť rokov, ako len pätnásťročný pretekár.
Štěpán, môžeš sa nám v skratke predstaviť?
Mám 16 rokov, som z Brna, kde som sa aj narodil. Študujem Obchodnú strednú školu, od malička jazdím na bicykli, snažím sa venovať sociálnym sieťam a nahrávaniu tzv. „Streetwear“.
Kedy si na bicykli začal a aká bola tvoja prvá skúsenosť s pretekmi?
Tak to bude ťažké, pretože som najskôr jazdil XC preteky a postupom času som zistil, že som väčší technik a ide mi to viac z kopca, než do kopca. Otec ma potom dal na Enduro, kde je potrebné tiež vyšliapať najprv kopec, takže nestratíš úplne ten tréning, ako pri downhille, kde ťa vyvezie lanovka a zjazďuješ len dole. Poriadne som začal pretekať asi pred dvoma rokmi. To som mal svoj prvý Enduro bicykel, čo som si prial na Vianoce, potom som od Vás dostal Santa Cruz Nomad a od tej doby to vypuklo a začal som vyhrávať preteky.
Aká najväčšia zmena v týchto dvoch disciplínách ťa prekvapila?
To je úplne jednoduché. Na pretekoch XC sú všetci už dva dni vopred vynervovaní a riešia len preteky. Ako majú tesne pred pretekmi, už sa klepú a majú stres. Začnú preteky, všade vystresovaní ocinkovia, čo behajú okolo trate a má to dopad aj na tie dacká. Oproti tomu Enduro je presný opak. Tam si s tebou týpek na štarte tľapne a ideš. Maximálna pohoda a čistá hlava, bez nervov. Do kopca sa v podstate neponáhľaš, tak sa rozprávame s ostatnými jazdcami. Hore sa postavíš na štart a ideš meranú erzetu.
V minulej sezóne si patril medzi najväčšie prekvapenie českej Enduro série, ktorú si aj vyhral. Aké boli pocity?
Premýšľam, ktorý bol skutočne prvý (na chvíľu sa zamyslí). Myslím, že už tie prvé preteky som mohol vyhrať a to bolo skutočne obrovské prekvapenie. Skončil som na druhom mieste o pár sekúnd za chalanom, ktorý bol o tri roky starší. Druhé preteky som skončil tiež druhý a tretie už som vyhral, čo bol neuveriteľný pocit, keď som bol na špici. Potom som to už držal a najhoršie umiestnenie v sezóne bolo tretie miesto, inak som držal prvé a druhé a stačilo to na celkové prvé miesto aj s veľkým náskokom.
Čo sa ti honí hlavou pred pretekmi a behom jazdy? Máš trebárs nejaké rituály?
Rituály nemám. Večer pred pretekmi premýšľam nad traťou, nad každou zákrutou, ktorá pasáž je ťažká, ako ju mám prejsť, aby som neurobil tú chybu. Vlastne si tie trate v hlave prechádzam.
Prebieha tréning pred pretekmi?
U nás si tú trať môžeš prejsť viac-menej koľkokrát chceš. V zahraničí je to trebárs tak, že to sledujú a kontrolujú, koľkokrát to kto zišiel dole a je to obmedzené.
Môžeš nám priblížiť, ako prebieha príprava na sezónu?
Dosť podobne, ako príprava na XC preteky, aj keď na to stačí trénovať taký priemer a na Enduro na maximum. Keď máš najazdené 1000 – 1500 km, môžeš sa zamerať na rýchlosť.
Chystáš sa aj inak, než len dookola jazdiť na bicykli?
Nebehám, to nemám rád, ale snažím sa posilovať. čo sa týka stravovania, tak sa zatiaľ toľko kontrolovať nemusím, aj keď moja rodina je „zmagorená“. Brat s mamkou všetko bez lepku, to ja určite nie. Čo som sa naučil, tak je určite dobré si kontrolovať, čo jem. Fastfoody vôbec nejem, maximálne raz mesačne niečo zdravšie zo Subway, čo neberiem ako Fastfood. Skrátka si to kontrolujem tak, aby som do seba nehodil niečo, čo do mňa spadne ako tehla. Neprejedám sa!
Dá sa jazdenie skĺbiť so školou alebo máš individuálny plán?
Škola mi v tom dosť pomáha, pretože chodím na školu, kam chodia aj futbalisti, hokejisti a ďalší, ktorí v tej škole v podstate nie sú. Riaditeľ má pre to pochopenie a ponúkal nám aj individuál, ktorý sme nechceli, pretože je to zbytočné. Mám nejaké úľavy, ale to hlavne v piatok pred pretekmi. Tréningy si môžem vyberať, keď nie som závislý na ďalších ľuďoch.
Niektorí zúčastnení tvrdia, že na bicykli Santa Cruz je všetko jednoduchšie. Čo by si im odkázal?
Majú úplnú pravdu (smiech). Viackrát sa mi stalo, že som šiel na stupeň víťazov s bicyklom, keď som bol prvý a počul som pokrikovanie: „Jasné, on má Santu, to sa to vyhráva samo“. Ale samozrejme nie každému tá geometria bicykla sadne, takže je to aj o mne, ako tomu naložím. Minulý rok mi Nomad sadol parádne a tento rok Megatower tiež úplne perfektne.
Takže by si odporúčal si bicykel otestovať, než si ho kúpi.
Keď si človek taký bicykel kúpi, tak s tým môže byť úplne spokojný, ale tiež nemusí. Vo väčšine prípadov z toho má jazdec skôr pozitívny pocit. Keď ti sadne geometria, neexistuje nič lepšie.
Tento rok si posunul bicykle na ďalšiu úroveň. Čo od toho očakávaš?
Zrýchlenie aj lepšia jazda do kopca, trebárs aj obratnosť. Tento rok sme zaobstarali aj zjazdovú V10, korá mi dodáva potrebné sebavedomie. Má vysoké zdvihy a odpúšťa každú chybu, čo znamená, že keď skočíš zo skaly a preletíš to, nevadí. Keby som toto jazdil na endure, tak rupnem rám alebo seba. Vďaka tomu bicyklu prekonávam limity a všetko zjazdím. S tým bicyklom skutočne zjazdím už všetko.
Takže máš tie najvyššie ciele aj tento rok?
Povedal by som, že som mal najvyššie ciele. Kým neprišli všetky tie obmezenia, tak som mal skutočne veľké plány. Teraz sa plány zastavili, ale polovične si ich plním. Budem jazdiť len české preteky a von sa asi nepozriem. Chcel som si vyskúšať nové veci, pretože je to prvý rok, čo idem do veľkej kategórie, kde jazdia chalani do 21 rokov. Ja tam pôjdem s tým, že budem mať sedemnásť a budem tak jednoznačne najmladším pretekárom. Uvidíme, či sa aspoň trochu chytím alebo všetci zdrhnú. Podľa času by som to však mal jazdiť podobne, ako oni, tak uvidíme.
Určite si vo veku, kedy ešte zbieraš skúsenosti. Kam by si to chcel dotiahnuť?
Určite mám v hlave trebárs to, že by som chcel skúsiť svetovú sériu. Mám vzor, ktorým je Fabio Wibmer. Ten výborne robí so sociálnymi sieťami a páči sa mi, ako to robí, ako dokáže všetko prepojiť. Vraj kedysi nevedel nič, co nevedeli aj ďalší jazdci, ale potom prišiel zlom, naučil sa a je úplne inde. Takou cestou by som sa rád vydal.
Môžeš nám priblížiť výber tvojej výbavy od hlavy až po päty?
Tento rok som vyberal prevažne dosť ochranných prvkov na zjazd, aby som sa zbytočne v tej rýchlosti niekde nezranil. Trebárs integrálka na zjazd nemusí byť až tak ľahká, takže vyberám tak, že čím mohutnejšia, tým lepšie. Lepšia pre pocit bezpečia. Na druhú stranu to vyberám tak, aby to bolo kompatibilné aj na enduro, kde ju potrebujem. Novo som si vzal aj chránič chrbtice, čo je super vec. Lakte nenosím, namiesto toho jazdím stále v drese s dlhým rukávom, aby som sa pri každom kontakte so stromom neodrel.
Používaš aj downhillové kraťasy proti oderu?
Nepoužívam, pretože potrebujem čo najväčšie pohodlie na enduro, kde musím aj šľapať. Síce downhillové viac vydržia, vďaka lepším materiálom, ale tie ja nahradzujem trebárs chráničmi kolien a na to si dám ľahké kraťasy, ktoré bohato stačia. Od Foxu mám aj chrániče zadku a bokov, takže pod tie kraťasy si môžem obliecť všetko možné, aby som bol chránený a zároveň sa môžem prispôsobiť počasiu. A nakoniec topánky od Five Ten.
V čom sa líšia topánky Five Ten od klasických cyklo topánok?
Základ je, aby mali topánky vystuženú špičku. Je jedno, či na downhill alebo enduro, ale trafiť kameň alebo kmeň môžeš kedykoľvek a nie je nič horšie, než si ustreliť palec. Na topánke je základ tvrdá podrážka a vystužená špička.
Prekvapilo ťa, aké možnosti sú vo Foxe, vďaka čomu môžeš jazdiť skutočne celý rok?
To ma veľmi prekvapilo. S tým som veľmi spokojný. Bol som nedávno v Koutoch, kde bola dosť zima a stačilo mi tričko, chránič chrbtice a na to bundu z radu Fire a nepotreboval som nič iné.
Podľa čoho vyberáš, čo si oblečieš a na akom bicykli vyjdeš?
Keď idem na V10, tak sa idem obrniť a doplním to oblečením podľa počasia. Nijako zvlášť to nerozlišujem, pretože chodím za akéhokoľvek počasia. Na enduro, keď si idem zajazdiť, tak len ľahké oblečenie. Riešim len terén, na počasie veľmi nepozerám, len aby mi nebola zima.
Koľko prejdeš plášťov za sezónu a koľko prebehne servisov?
Servisov prebieha dosť. Celý bicykel sa rozoberá každý mesiac, kedy prebieha kompletný servis, čistenie a premazanie tlmičov. Plášte sú druhá vec, záleží tiež, akým štýlom jazdec jazdí. Minulý rok som zadných vymenil zhruba päť a predné trebárs len tri. Teraz napríklad skúšam nové veci, kedy zadný plášť vyberám ľahší, ani to nie je na enduro. Na zadku je najviac váhy a potrebujem, aby ten bicykel šiel a nebrzdil a dopredu dám agresívnejší vzor, aby to držalo v zakrutách. Teraz mám doma asi tridsať plášťov, tak snáď vydrží aspoň dve sezóny.
Môžeš nám povedať, aký je vlastne rozdiel medzi enduro a downhillom?
V oboch disciplínach jazdíš z kopca, takže tá podobnosť tam je. Rozdiel je, že na downhill ťa vozí lanovka a jazdíš predovšetkým jednu trať. Deň pred pretekmi si tú trať prejdeš a študuješ ju. Na jazdu máš dva pokusy. Zatiaľ čo pri enduro ťa väčšinou lanovkou nevytiahnu. Keď je toho veľa, tak nám niekedy dajú takú úľavu, že nás lanovkou raz vytiahnu. Väčšina pretekov sa v ČR ide v bikeparkoch. Na tie merané úseky si musí každý vyjsť sám. A tých meraných úsekov je trebárs päť, takže by si si mal zísť každú aspoň raz. Rozdiel v tom je.
Fox Baseframe Pro Sleeveless
136.10 € 160.12 €
Amplifi MKX Knee
63.00 € 90.00 €
Amplifi MKX Elbow
63.75 € 75.00 €
Máš nejakého vysnívaného sponzora, ktorý by ťa do budúcna zaujímal?
Najvyššie je asi Redbull. Zatiaľ veľmi nevnímam trebárs Santa Cruz team a skôr je zaujímavý ten Redbull. Od začiatku sledujem tie ich prilby a celkovo sa mi to páči. Ale to je dlhá cesta.
Diky za rozhovor, nech sa darí.
Diky.
Pozrite sa, ako vyzerá taký bežný Štěpánov tréning a prezrite si tiež jeho jazdecký profil v tíme SNOWBOARD ZEZULA: